حسابداری - قراردادهای پیمانکاری

منبعی که با مطالعه ان میتوانید به طور کامل روی حسابداری پیمانکاری تسلط پیدا کنید :

حسابداری قراردادهای بلند مدت پیمانکاری  تالیف مصطفی علی مدد و نظام الدین ملک ارایی نشریه 126 سازمان حسابرسی

در مطب زیر سعی شده است تا بطور خلاصه در رابطه با ثبتهای پیمانکاری در دفاتر کارفرما توضیح داده شود:

فرض بر این است با همکاری واحد امور قراردادها، برنامه ریزی و مهندسی انتخاب پیمانکار با طی مراحل قانونی خود از طریق مناقصه انجام شده و قرارداد با در نظر داشتن نیاز شرکت و رعایت صرفه و صلاح ان بسته شده است.

انواع قراردادهای پیمانکاری به شرح زیر می باشد:

قرارداد بر اساس واحد بها - قراردا مقطوع - قرارداد امانی - قرارداد بر اساس مواد و دستمزد - قرارداد مدیریت اجرا

قرارداد های پیمانکاری را به دو گروه تقسیم میکنم:

1- قراردادهایی که برای انجام امور جاری شرکت بسته میشود، مثل غذای نیمروزی کارکنان، نظافت و تعمیر نگهداری ساختمان، قرارداد پشتیبانی سیستمهای مالی و ....

2- قراردادهایی که در انتها باعث به وجود امدن یک دارایی میشود مثل قراردا ساخت یا خرید تجهیزات

کار شما به عنوان حسابدار ثبت و ضبط اطلاعات مالی ،کنترل نهایی صورت وضعیت، انجام پرداختها و ارائه گزارش در رابطه با وضعیت پیمان به مدیریت است.

هزینه های اولیه :

ممکن است شرکت قبل از بستن قرارداد و نیز برگزاری مناقصه متحمل هزینه هایی مثل پرداختهایی به مشاور جهت مطالعات شناسایی ، توجیه فنی و یا چاپ اگهی جهت برگزاری مناقصه شود. اگر قرارداد برای انجام امور جاری باشد هزینه های انجام شده را در سرفصل مناسب و جزء هزینهای دوره طبقه بندی کنید(مثل هزینه چاپ اگهی و تبلغات : برای اگهی مناقصه) و در صورتیکه قرارداد در نهاییت برای ما دارایی به ارمغان می اورد این هزینه ها را در حسابی تحت عنوان هزینه مطالعاتی طرح ثبت کنبد.

هزینه مطالعاتی طرح           بد

             بانک                              بس

پرداخت بابت هزینه های مطالعات مقدماتی طرح

 

اسناد شرکت در مناقصه به شرکتهای متقاضی فروخته میشود :

اگر پیمان برای انجام امور جاری باشد :

 

بانک                 بد

      درامد متفرقه            بس

فروش اسناد شرکت در مناقصه

 

و اگر قرارداد ساخت دارایی باشد در امد حاصل از فروش اسناد مناقصه را به بستانکار حساب هزینه های مطالعاتی طرح منظور کنید :

بانک              بد

    هزینه های مطالعاتی طرح             بس

فروش اسناد شرکت در مناقصه

 

اخذ ضمانتنامه شرکت در مناقصه و ضمانتنامه حسن اجرای تعهدات:

ضمانتنامه شرکت در مناقصه در واقع ضمانت بانک است از پیمانکار در برابر کارفرما که در صورت برنده شدن اگر حاضر به عقد قرارداد نباشد به نفع کارفرما ضبط خواهد شد.

حسابهای انتظامی        بد

    طرف حساببهای انتطامی     بس

ثبت ضمانتنامه شرکت در مناقصه شرکت X

ضمانتنامه های دریافتی را در جایی امن نگهداری کنید . معمولا نگهداری ضمانتنامه ها به عهده حسابدار خزانه است توصیه من این است که مسئول نگهداری حسابهای انتظامی در یک فایل اکسل ریز اطلاعات مربوط به هر ضمانتنامه(شماره- تاریخ-نام واگذارنده-مبلغ-تاریخ اعتبار-موضوع- نام بانک و....) که دریافت یا عودت میدهد را جدا از سیستم حسابداری مالی داشته باشد.

پس از برگزاری مناقصه و مشخص شدن برنده ضمانتنامه سایر شرکت کنندگان عودت داده میشود که عکس ثبت بالا اعمال خواهد شد.

از برنده مناقصه ضمانتنامه حسن اجرای تعهدات معادل 5 درصد مبلغ اولیه پیمان اخذ میشود . این ضمانتنامه باید تا تاریخ تحویل موقت پیمان اعتبار داشته باشد و پس از دریافت ان ضمانتنامه شرکت در مناقصه وی مسترد خواهد شد:

حسابهای انتظامی      بد

طرف حسابهای انتظامی       بس

ثبت ضمانتنامه حسن اجرای تعهد شرکت X

 

طرف حساب انتظامی    بد

   حسابهای انتظامی                بس

استرداد ضمانتنامه شرکت در مناقصه شرکت X

در رابطه با قراردادهایی که در اخر برای ما دارایی ایجاد می کنند باید حساب هزینه مطالعاتی طرح را بعد از بسته شدن قرارداد به حساب دارایی در جریان منتقل کرد :

دارایی در جریان ساخت     بد

             هزینه مطالعاتی طرح       بس

 

از این به بعد ثبتها مربوط به پرداختها به پیمامکار است. زونکنی را برای نگهداری اسناد و مدارک هر پیمان تشکیل دهید. تمام مدارک و اسناد شمامل نسخه ای از قرارداد ، کلیه مکاتبات صورت گرفته ، کپی ضمانتنامه ها ، کپی اسناد مربوط به صورت وضعیت ها و پرداختهای انجام شده و همچنین کارت پیمان را در ان بایگانی کنید.

 

کارت پیمان : برای هر پیمان باید یک کارت پیمان تشکیل دهید. این کارت شامل تمامی پرداختها و تعهدات باشد. نمونه کارت پیمان در  زیر امده است:

 

 

 

 

 

کسور

 

 

 

تاریخ

شماره صورت وضعیت

علی الحساب

پیش پرداخت

مبلغ نا خالص

پیش پرداخت

علی الحساب

بیمه

مالیات

حسن انجام کار

حسن اجرای تعهدات

سایر کسور

نعهدات پرداختنی

خالص پرداختی

کارکرد تا این تاریخ

                             

 

 

 

پرداخت پیش پرداخت به پیمانکار:

معمولا برای پیمان های ساخت برای کمک به پیمانکار مبلغی تا سقف 20 درصد مبلغ اولیه پیمان به عنوان پیش پرداخت در نظر گرفته میشود. این مبلغ را طی سه قسط : 8% مبلغ اولیه پیمان بلافاصله پس از در اختیار دادن زمین-6.5% پس از تجهیز کارگاه و اوردن 60% ماشین الات به محل و نهایتا 5.5% پس از انجام دادن 30% از موضوع پیمان. در پیمانهای خرید و ساخت تجهیزات مبلغ پیش پرداخت معادل 25% مبلغ اولیه پیمان است که بصورت یکجا قابل پرداخت است.

 مبالغ پیش پرداخت در قبال دریافت ضمانتنامه از پیمانکار به او پرداخت میشود :

حسابهای انتظامی    بد

   طرف حسابهای انتظامی    بس

بابت ضمانت پیش پرداخت شرکت X

 

حسابهای دریافتنی-پیش پرداخت پیمانکاران      بد

                  بانک                                                  بس

ثبت پیش پرداخت پیمان

 

پرداخت صورت وضعیتها :

صورت وضعیت توسط پیمانکار تهیه شده و پس از تایید نماینده کارفرما به واحد حسابداری ارسال میشود . شما به عنوان اخرین بررسی کننده از نظر  مطابقت نرخ های اعمال شده در صورت وضعیت با قرارداد اطمینان حاصل کنید. محاسبات انجام شده را یکبار دیگر بررسی کنید.

 صورت وضعیت باید ظرف مدت 10 روز پس از تایید پرداخت شود.برای پرداخت باید کسور قانونی از ان کسر شود .

1- 5%مالیات موضوع ماده 104 قانون مالیاتهای مستقیم

2- 5% بیمه تامین اجتماعی

3- 10% سپرده حسن انجام کار : منظور از کسر و نگهداری سپرده حسن انجام کار این است که اگر پیمانکار به علت بالا رفتن قیمتها ، ناتوانی و یا هر علت دیگری کار را نیمه تمام گذاشت ، یا در دوره تضمین عیبی در کار مشاهده شد خسارت وارده به کارفرما از محل ان جبران شود.

 

برای پیمان هایی که جهت انجام امور جاری شرکت است معمولا سپرده حسن انجام کسر نمیشود و برای تضمین کار پیمانکار به همان ضمانتنامه حسن اجرای تعهدات بسنده میشود.

 

4- اقساط پیش پرداخت : پیش پرداخت باید به گونه ایی مستهلک شود که تا پایان قرارداد تسویه شود. برای این منظور اگر تمام پیش پرداخت به صورت یکجا داده شده باشد(قرارداد ساخت تجهیزات) از هر پرداخت 25% کسر کنید و اگر در سه قسط(به گونه ایی که پیشتر توضیح داده شد) برای قسط اول و دوم معادل 14.5% و پس از پرداخت قسط سوم 22.5% از هر پرداخت کسر شود.

5- علی الحساب : گاهی بعد از ارائه صورت وضعیت و تایید نماینده کارفرما مشخص میشود که بخشی از مدارک ناقص است( برای مثال کپی بودن بعضی مدارک - کم داشتن بارنامه و ...) در این صورت معادل 75% صورت وضعیت قابل پرداخت است .

 

هزینه ها  یا  دارایی در جریان                     xxx

                                    مالیات پرداختنی                           xxx

                                    بیمه پرداختنی                             xxx

                                   سپرده حسن انجام کار                  xxx            

                                   پیش پرداخت                                xxx

                                   علی الحساب                               xxx

                                   بانک                                           xxx

 

مالیات مکسوره باید ظرف مدت 30 روز از تاریخ پرداخت به پیمانکار به اداره مالیاتی پرداخت شود.

بهتر است برای سپرده حسن انجام کار و بیمه مکسوره حساب بانکی جداگانه ایی تعریف و این وجوه به حسابهای ایجاد شده منتقل شود.

 

 

 

  
نویسنده : مسعود ; ساعت ٩:٠٠ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸٩